JufFrancoise.reismee.nl

Nya Elementar

Tijd voor weer een nieuw verhaal! Ik zal kijken of ik wat Zweedse kronen kan meenemen, zodat jullie de muntjes en biljetten kunnen zien.

Vandaag zijn we weer naar een school gegaan: Nya Elementar. Deze school leek meer op onze basischool dan de andere scholen, maar er waren toch een paar dingen die opvielen. Kinderen van 6 tot 16 jaar zitten op deze school, dus dat is de basisschool en middelbare school bij elkaar. De school was heel modern en groot. Op deze school zaten 800 kinderen. De kinderen hadden net als op de andere scholen geen schoenen aan, maar liepen op sokken. De school staat erg goed bekend en ik kan me goed voorstellen waarom! De kinderen hebben alle ruimte en er zijn heel veel leuke activiteiten. Er zijn grote speelplaatsen met heel veel toestellen. Ook is er een soort café waarin de kinderen kunnen biljarten, tafelvoetballen etc. Hier kunnen ze gebruik van maken in de pauzes.

Kinderen met een handicap zitten ook op deze school. Deze kinderen zaten weer bij elkaar in een groep. De kinderen lunchen op school, ze krijgen dan warm eten zoals Zweedse gehaktballetjes, sla en aardappeltjes.

'S middags zijn we naar het Vasa museum geweest. Vasa is een schip dat in 1628 is gezonken. Dat schip hebben ze gevonden en uit zee gehaald in 1961. Die staat nu in het museum. Verder zag je spullen die in het schip lagen, maar ook lagen hier skeletten en er stonden beelden van mensen die op het schip woonden. Dat was heel indrukwekkend!

Over het Zweedse eten valt ook veel te vertellen. Mensen eten hier graag vis, rendier, Zweedse gehaktballetjes en knackebröd. Hebben jullie dat wel eens geproefd?

Tot snel!