JufFrancoise.reismee.nl

Stella Nova

We zijn vandaag naar de kleuterschool geweest. Het was even zoeken! Hier zaten kinderen van 1 tot 6 jaar. Het is ook nog geen echte basisschool, maar een pré school. Er zijn maar twee leerkrachten in de school, verder zijn er nog zo'n twintig begeleiders. De kinderen worden in kleine groepen begeleidt en de begeleider volgt hetzelfde kind 5 jaar.

Allereerst kregen we een rondleiding door de school. Het was heel groot! Er zijn geen deuren. De lokalen lopen in elkaar over door kleine gangetjes die vaak ook nog eens heel leuk versierd zijn. Er wordt heel veel gemaakt en er zijn ontzettend veel materialen. Daarna hebben we met een groep meegekeken. Jullie kennen het liedje "vader Jacob" vast allemaal, dit werd vandaag in het Zweeds gezongen. We hebben ook het liedje in het Nederlands gezongen. Dit is opgenomen dus zal ik nog laten luisteren!

De kinderen hebben nog andere liedjes gezongen en nog andere activiteiten zoals rekenen en rijmen uitgevoerd. Daarna hebben we samen soep en brood gegeten met de kinderen. Wat me opviel was hoe zelfstandig de kinderen zijn! De kinderen van drie jaar oud aten zelfstandig, schonken zelf hun drinken in, smeerden hun brood en wasten hun eigen servies af.

Wat ook heel erg opvalt, was dat de kinderen, net als gisteren op sokken liepen door de school. Wij hadden zakjes om onze schoenen. Dit zijn de zakjes die je ook om je schoenen doet als je gaat zwemmen.

Na de lunch hebben we kort gesproken met de leerkrachten. De kinderen kwamen ons koffie en thee brengen en ze hebben nog voor ons gedanst.

Groetjes en tot snel!

Mauro