JufFrancoise.reismee.nl

Hökarängsskolan

De site van de school: http://www.hokarangsskolan.stockholm.se

Vandaag zijn we de bovenstaande school gaan bezoeken. Het heeft een heel aparte naam! Deze basisschool is vernoemd naar de plaats, "Hökarängen".

De namen voor de groepen zijn in Zweden anders, wij kennen groep 1, groep 2, groep 3 enzovoort. In Zweden noemen ze de groep voor 6-jarigen: "F-groep". Daarna gaat het zo verder: grade 1 voor 7-jarigen, grade 2 voor 8-jarigen etc. Dit gaat door t/m grade 9.

De

basisscholen hebben geen kleutergroepen. Aan zo een 'kleuterschool' breng ik morgen een bezoek. Als je de leeftijden verder telt t/m Grade 9, kom je erachter dat leerlingen t/m hun 15e/16e levensjaar op de basisschool zitten.

We hebben vandaag veel gezien op de school! We kregen eerst meer uitleg over de school en een rondleiding. Ze stonden open voor de vragen die we hadden. Vervolgens hebben we een bezoek gebracht aan klas 2A. Met deze groep hebben we de regendans gedaan, heel leuk!

Ik zal de regendans ook eens met jullie doen! Na deze activiteit zijn we gezamenlijk gaan lunchen. Op deze school wordt de lunch gemaakt door personeel en kun je zelf kiezen wat je wilt eten. Er staat vanalles klaar! Wat we zagen was rijst met worstjes, rode bieten, worteltjes, knäckebröd etc.

Na de lunch zijn we naar klas 5B gegaan. Hier hebben we een geschiedenisles bekeken en we hebben in groepjes paspoorten gemaakt met de kinderen. Dit is precies wat ik ook met jullie gemaakt heb!

Na het bezoek aan de school zijn we nog naar Gamla Stan geweest. Dit is het oude gedeelte van de stad.

We hebben veel gezien!

sylvia simons

Wat leuk en interessant om mee te maken hoe anders het onderwijssysteem in Zweden is!